Iroda
Koronavírus: garanciákat kérnek és rugalmasságot várnak az irodabérlők
Egyértelműbb szerződéses feltételek, kötélhúzás helyett kompromisszum készség és az üzletmenet folytonosságának elsőbbsége – ezekre helyezték a hangsúlyt a veszélyhelyzet két és fél hónapja alatt a bérlők a Newmark VLK Hungary ingatlan tanácsadó közvetlen tapasztalatai szerint.
A Newmark VLK Hungary az elmúlt hónapokban több ügyfél számára csaknem 9.000 négyzetméternyi irodaterület bérleti feltételeinek tárgyalásaiban játszott meghatározó szerepet a bérlők oldalán. Legutóbb a B+N Referencia Zrt.-nek segített közel 4.000 négyzetméternyi területet találni Budapest egyik új irodaparkjában, s ezen felül további csaknem 4.000 négyzetméterre vonatkozó ügyleteket készít elő, ezekről előrehaladott tárgyalások folytak az elmúlt hetekben. Mind ezek alapján megtapasztalta, hogy mik a legfrissebb fejlemények és bérlői elvárások.
Az egyik fontos változás, hogy a korábbiaknál sokkal pontosabban kellett meghatározni a vis maior fogalmát, körülményeit és azt, hogy mire jogosult a bérbeadó illetve a bérlő – emelte ki a bérleti szerződésekről beszámolva Kalaus Valter, a Newmark VLK Hungary ügyvezető partnere. Utalt rá, hogy definiálták, milyen ellentételezésre jogosult a bérlő, ha rajta kívül álló okoknál fogva, például egy járvány miatti kijárási korlátozás nyomán nem tudja használni a bérleményt.
„Több bérbeadó is azt hangoztatta, hogy az irodaház nyitva áll, működik, és a bérlőtől függ, hogy használja-e az irodáját, s erre hivatkozva nem volt hajlandó átmeneti bérleti dícsökkenést adni. Az új szerződésekben sokkal egyértelműbbé tettük, hogy mikor kérhet könnyítést a bérlő és mit tehet a bérbeadó” – mondta az ügyvezető.
További fontos tapasztalatként beszélt a folyamatban lévő belső irodakialakításokkal (fit-out) összefüggő garanciákról. Nem is egy ügyletnél történt, hogy a járvány miatti korlátozások hátráltatták a kivitelezést, így a bérbeadó – az anyagok és alvállalkozói szolgáltatások késésére hivatkozva – nem tudott időbeli garanciát adni az átadásra. Ugyanakkor a többség igyekezett mindent megtenni a csúszások elkerülése érdekében.
Az eltelt pár hónapban ismét érezhető volt, hogy a bérlők üzletmenetének folytonossága elsőbbséget élvezett irodaterületük keresésekor. Akár átmeneti kényelmetlenséget is vállaltak egyes bérlők, hogy a tanácsadó által felkutatott bérterületet igénybe vehessék. Ez a Newmark VLK Hungary szerint a nagyobb kompromisszum készség jele. Ugyancsak erre utal, hogy meggyőzhetők voltak arról, hogy nem érdemes bizonyos apró előnyökért bizonytalanná tenni egy-egy ügyletet. Például pár eurocentes díjkedvezményért feladni a már kialkudott és aláírásra váró szerződést – érvelt a szakember, hozzátéve, hogy a bérbeadók általában keményen beleálltak és nem engedtek a közösen kimunkált feltételrendszerből.
„A járvány alatti érdekes tapasztalat, hogy egyelőre nincs egyöntetű vélemény az irodaterületek jövőbeni kialakításáról. Mindenki tudja, hogy jobban kell majd figyelni a lazább térhasználatra, a higiéniára és például a fejlett légtechnikára, de szerintünk csak későbbre érlelődik ki valamiféle formai követelményrendszer erre vonatkozólag. A jövőbeni bérleti szerződéseknél – a szakmai többi szereplőjével közösen – igyekszünk lehetőleg pontosabban körül határolni ezeket a feltételeket.” – szögezte le a Newmark VLK Hungary cégvezetője.